Szavatossági feltételek:
A fogyasztót a vásárláskor megilleti a szavatosság (Ptk.: 6.157-6.170§). A szavatossági iőtartamon belül szavatossági reklamáció nyújtható be, ha termék rendeltetésszerű használat, ápolás, stb. ellenére meghibásodik, s hibáról bizonyitható, hogy a meghibásodást eredményező ok már az eladáskor is benne volt a termékben.
Azonban ,ha a termék rendeltetésszerű viselet mellett elhasználódik, az alapvetően nem jogos ok a reklamációra.
A termék meghibásodáskor kellékszavatossági vagy termékszavatossági reklamáció nyújtható be.
Fontos kihangsúlyozni,hogy a kellékszavatosságon belüli meghibásodáskor a meghibásodott alkatrész javítása,adott esetben a meghibásodott kellék(alkotórész) cseréje történik,nem a termék teljes cseréje!
A reklamáció intézésének szabályait a 373/2021 (VI.30.) NGM rendelet tartalmazza.
Kellékszavatossági reklamáció
Kellékszavatossági reklamációt a vásárlás helyén kell bejelenteni. A kellékszavatossági időtartam 2 év. Ez az időtartam két részre tagozódik. Az eladást követő 12 hónapban bekövetkező meghibásodás esetén a törvény szerint automatikusan fel kell tételezni, hogy a hiba a termékben az eladáskor már benne volt. Ha ezzel az eladó nem ért egyet, neki kell bizonyitani hogy a meghibásodás később,a vásárló/használó valamely hibájából keletkezett. Szakvéleményt írhat a gyártó,az elsődleges forgalmazó, egy szerviz/cipőjavító, vagy egy választott TEAOR:7120 minősítéssel rendelkező műszaki vizsgáló labor mint pl. a BIMEO.
A tizenkettedikhónaptól kezdve a kétéves időtartam végéig bejelentett reklamáció esetén a vásárlónak kell bizonyítania,hogy a meghibásodás oka már az eladáskor benne volt a termékben.
A szavatossági jogok a vásárlót két lépcsőben illetik meg. Jogos reklamáció esetén az első lépcsőben kijavítást vagy kicserélést igényelhet. A vásárló választhat a két lehetőség közül, de az eladónak aránytalan többletköltdéget okozó jogot nem választhatja. A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb 15 napon belül elvégezze. A szavatossági jogok második lépcsőjére csak akkor lehet áttérni, ha a kijavítást vagy kicserélést az eladó nem vállalja, vagy azok nem valósíthatók meg.
A második lépcsőben a vásárló az árleszállítás és elállás között választhat, de jelentéktelen hiba esetén az elállást nem igényelheti. Hogy mi minősül "jelentéktelen hibának", az csak a konkrét hiba ismeretében - határesetekben csak szakértői vagy bírósági állásfoglalással - dönthető el.
A kijavítással a meghibásodás elötti állapotot kell visszaállítani. A szavatossági idő a javítás időtartamával meghosszabbodik. A javítás költségei a forgalmazót terhelik.
Amennyiben a vásárló határidőn túl (első 12 hónap) jelentette be az igényét,illetve a hiba az átadás után keletkezett(pl.elhasználódás,helytelen használat vagy kezelés-tárolás, ápolás hiánya, bármilyen sérülés,koptatás mely külső behatás következtében keletkezett, szavatosségi igény nem teljesíthető. Ide tartoznak például az alábbiak: természetes bőrbélés elszineződése,beázás(kivéve,ha a lábbeli vízálló köztes réteggel rendelkezik) talp illetve a bőrbélés természetes kopása viselés következtében,bármilyen fizikai behatás miatt keletkezett sérülés pl.motorozás,csúszdázás,futóbiciklizés stb.következtében a talp,orr és sarokrész elkopása,valamint a cipőt ért mechanikai sérülés. A kéreg belső bélésének lyukas kopása is a nem megfelelő viselet következménye,mely szintén nem gyártási hiba. A felsorolt helytelen használatból eredő "meghibásodások" mindenki számára láthatóak, bizonyítási eljárás nem indokolt.
A valós meghibásodás kellékszavatossági reklamációját a vásárlás helyén kell kérni, de a reklamációt a gyártók és forgalmazók intézik. Az üzletben csak a gyártási hibás, megtisztított lábbelit veszik át jegyzőkönyv ellenében. Fizetési bizonylat(nyugta) vagy a termékre vonatkozó Áfa-s számla szükséges.